fbpx

Optimering af virksomhedens ressourcer og potentialer for forandring

Strategisk trivsel forløb

For at skabe en forskel i forebyggelsen af mentale sundhedsudfordringer og dermed øge trivsel og arbejdsglæden, skal virksomheden udarbejde en trivsel strategi med fokus på intern kultur og tilfredshed. Strategien og tiltag kan ikke leve og skabe værdi i organisationen, hvis medarbejderne ikke bliver involveret, guidet og empoweret.

 

Med udgangspunkt i anbefalinger fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og TeamArbejdsliv og i LOGIK -modellen udarbejder Mindhero indsatser som henvender sig til Ledelsen, Organisationen, Gruppe eller et team af medarbejdere, Individuelle medarbejder og en Kombination.

Zen management

Zen management tager udgangspunkt i videnskab og spiritualitet.

Et forløb varer mellem 1 og ca. 6 måneder. Det betyder at I bliver fulgt tæt hele vejen, til vi når det mål I har fremsat.

I forløbet sætter jeg faserne i gang med de tiltag vi har aftalt, det kan være sparring, workshop, temadage osv.

Vi er nødt til at anerkende, at vi er åndelige væsner med sjæle, der eksisterer i en åndelig verden, og fysiske væsner med kroppe og hjerner, der eksisterer i en matriel verden. John C. Eccles (1903-1997), neurofysiolog

Fase 1: Indledende møde: Gratis

Tid: Ca. 1 time

Indledende møde af problemstilling. Forventninger og overvejelser (hvad, hvorfor og hvordan).

Mine forventninger til jer, for at skabe værdi i jeres organisation.

Fase 2: Planlægning og forberedelse/ fortolkning

Tid: Ca. 2-3 dage

Formål, behovsafklaring og rammesætning.

Observationer og analyse af adfærd.

Plan for implementering.

Fase 3: Implementering

Tid: Udarbejdes individuelt

Konkrete og operationelle tiltag i medarbejdergruppen og i miljøet.

Forankring hos medarbejderne. Involvering og opfølgning.

Fase 4: Forankring og fastholdelse

Tid: Ca. 1- 2 dage

Næste skridt og anbefalinger.

Fortsat udvikling.

Lokale ambassadører.

Opfølgning og evaluering.

Workshops

Trivsel, travlhed og forandringer

Viden, inspiration og samarbejde

Mind breaks

Power pauser i løbet af arbejdsdagen.

Teoretisk og praktisk viden om potentialer og hjernens vitalitet, fleksibilitet og sundhed.

Formål:

Optimering af pauser.

Hvad er en effektiv pause? og hvordan øges den mentale sundhed og trivsel i løbet af en arbejdsdag?

Tid: 3 timer

Deltagernes udbytte:

- Indsigt i hjernens mønstre og vaner.

- Forståelse af hvordan mental kapacitet øges.

- Bedre udnyttelse af pauser.

- Et sikkerhedsnet i en travl hverdag.

- Implementering af effektive korte pauser.

Pris: 

0-10 medarbejdere: 15.000 kr. ex moms

10-20 medarbejdere: 25.000 kr. ex moms

+ 20 medarbejdere: 35.000 kr. ex moms

Travlhed og risiko for overbelastning

Hvordan passer man på sig selv i en travl hverdag?

Teoretisk og praktisk viden om kompleksiteten i en omskiftelig hverdag, personligt lederskab og samarbejde med kollegaer.

Formål:

Konkrete og simple metoder til at forebygge mental overbelastning.

Hvad er travlhed og hvornår bliver arbejdspresset en overbelastning? Hvordan øges den mentale sundhed og trivsel i løbet af en arbejdsdag?

Tid: 3 timer 

Deltagernes udbytte:

- Indsigt i stress symptomer og håndtering.

- Forståelse for forebyggelse af mental -og følelsesmæssig overbelastning.

- Bedre samarbejde med kollegaer og ledelse.

- Et sikkerhedsnet i en travl hverdag.

- Implementering af metoder til personligt lederskab.

Pris: 

0-10 medarbejdere: 15.000 kr. ex moms

10-20 medarbejdere: 25.000 kr. ex moms

+ 20 medarbejdere: 35.000 kr. ex moms

Holdtræning

Koncentration, fokus og forebyggelse

Træning i praksis, inspiration og udvikling

Træn det ubevidste nervesystem og sænk stress niveauet

Guidet meditationer

Lær at meditere og opnå ro og overskud

Hvis man regelmæssigt træner meditation kan stress forebygges, og immunforsvaret styrkes. Det er påvist at få mere livsglæde, mental energi og overskud. Derudover stimulerer meditation produktionen af helbredende, beroligende og foryngende stoffer.

Den nyeste hjerneforskning viser, at meditation ændrer på hjernens strukturer og neuroner, og effekten er mere mentalt overskud, lykke og øget fokus.

Formål:

Meditation kan bidrage til at slippe bekymrende tanker og til at få kontakt med dit sande selv og din kreativitet – og giver dig øget energi, fysisk og psykisk velvære og selvindsigt.

Tid: 30 min x 8 (drop inn.)

Deltagernes udbytte:

– Bevidsthed om adfærd og reaktioner.

– Ro og mentalt overskud.

– Større glæde i dagligdagen.

– Et sikkerhedsnet i en travl hverdag.

Pris: 

Individuelt

Træn koncentrationsevnen og hukommelsen - det er SMART

Funktionel hjernetræning

Det er en træningsmetode, der styrker hjernens kapacitet og ydeevne. Hvis du regelmæssigt ikke bevæger dig fysisk, bliver musklerne slappe. Det samme er gældende for hjernen- den mister langsomt sin styrke, hvis den ikke bliver stimuleret. For at holde hjernen i topform skal den løbende have nye udfordringer, der kræver koncentration og fokus. 

Formål:

Med SMART Training bliver hjernen sat på prøve og trænet op til at fungere hurtigere, mere effektivt og mere præcist.

Tid: 1 time x 12

Deltagernes udbytte:

– Øget koncentration og fokuseringsevne.

– Styrke hjernens ydeevne og kapacitet.

– Bedre samarbejde med kollegaer.

– Et sikkerhedsnet i en travl hverdag.

Pris: 

Individuelt

Har du set det nye onboarding forløb?

Undersøgelser viser, vigtigheden ved at komme godt fra start med et struktureret og gennemtænkt onboarding program. Det er mentalt krævende at starte på en ny arbejdsplads og derfor en høj risiko for overbelastning.

Som en forebyggende indsats anbefales det, at empower den nye medarbejder med håndterbare metoder til copingstrategier.