42412647 info@mindhero.dk

Viljestyrke

Jeg er nysgerrig efter at undersøge, om inspiration kan påvirke viljestyrken, eller om det bare giver en kortvarig motivation til handling?

Jeg er tilhænger af, at tage ansvar for min krop og optimere mine mønstre. Men jeg har fundet ud af, at det er mine faste rutiner der er de sværeste at lave om på. F.eks. når jeg skal spise morgenmad. Jeg må indrømme, at jeg er meget behovsstyret og føler næsten, at det er min ret at jeg har et stort udvalg at vælge imellem. Den ene dag har jeg måske lyst til at spise rugbrød, den næste dag havregrød osv. Der er ingen fast rutine for hvad jeg spiser. Min lyst til morgenmad skifter alt efter hvad mit behov er. Det stammer nok fra min barndom, hvor min mor også var meget behovsstyret og jeg har derfor ikke lært, hvilken betydning det har med så mange valgmuligheder. Jeg har derfor også svært ved at lave rutiner for mine drenge. De kan vælge frit fra buffeten, hvilket er rigtig svært for dem og vi bliver derfor altid lettere forsinket over at de ikke har spist den (endelige) valgte morgenmad. Dette var til stor frustration for mig, så jeg spurgte min veninde til råds. Hun fortalte, at de alle spiser den samme morgenmad på alle hverdage- havregryn med mælk, rosiner og æblestykker!. Jeg må indrømme, at jeg synes det lød simpelthen så kedeligt. Den samme morgenmad på alle hverdagen!!!. Jeg spurgte hende, om hvad hvis de ikke havde lyst til havregryn, hvad får de så, spørger jeg lettere chokkeret? Men der var ingen andre valgmuligheder. Deres børn var opdraget med en fast morgen rutine og det gjorde, at de kunne bruge deres mentale energi på noget andet. Det giver jo så god mening. Jeg kan sagtens forstå, at det stresser hjernen med så mange muligheder, men det kræver viljestyrke at ændre. Det krævede træning, struktur og disciplin at ændre de faste mønstre, men også de mentale overbevisninger.

Jeg er derfor overbevist om, at viljestyrke er en mental muskel, som kræver bevidsthed, faste rutiner og kontinuerlig træning. Og jeg er opsat på at prioritere, at indarbejde nogle faste rutiner, som også kan påvirke mine børn. Det er min drivkraft.

Hvad er viljestyrke?

Viljestyrke kan i videnskabelig forstand koges ned til et helt specifikt øjeblik – lige dér, hvor du træffer en afgørende beslutning om at omsætte din intention til handling. Den sidste impuls, der får dig af sted.

Forskerne kalder viljestyrke eller viljesakt for Volition, som er et emne, psykologien har været optaget af over 100 år. Tænk på det som en mental muskel i hjernen, som sætter din krop i omdrejninger. Den mentale muskel er en evne til at gøre det, der giver mening på lang sigt, i stedet for at gøre det, du har lyst til lige nu og her – og omvendt; evnen til at lade være med at gøre det, du har lyst til lige nu og her, fordi det giver mening på lang sigt.  Alle har en viljestyrke og alle kan træne den. Jo mere du øver og træner, des bedre bliver du til at bruge den.

Et vigtigt udgangspunkt for at træne din mentale muskel er, at skabe struktur i dit liv, hvor du har fokus på genkendelighed og gentagelse. Du skal finde ud af hvad der driver dig og dit mål. Hvis du er disciplineret i din dag, så du har mere tid til dine andre prioriteret.

Træn din viljestyrke

For at træne din viljestyrke er det nødvendigt at du reflektere over, hvad meningen er med dit liv. Tag noget tid til dig selv og lær dig selv bedre at kende.

Hvad er din dybere passion eller mening i dit liv? Hvad gør dig glad? Når du fundet det, så kan du bruge din viljestyrke til at strukturer dit liv, for at opnå mit mål.

  1. Sæt 1 mål og skriv det ned. Det skal være simpelt, klart og konkret. Find ind til kernen og tænk langsigtet. Hvordan skaber du nogle betingelser og rammer for at nå målet?
  2. Strukturer og discipliner din hverdag. Du skal lave nogle faste rutiner, som du gør igen og igen. Hvilke rutiner har du allerede eller hvordan skaber du nogle faste sunde rutiner i din dag?   
  3. Bliv færdig med dine opgaver (småt som stort). Det kan lyder banalt, men det er utrolig god træning. Hvilke opgaver har du nu, som ikke er færdige og hvordan og hvornår færdiggøre du dem?
  4. Udsæt dine behov og belønning. Vi er meget behovsdrevet og har en tendens til at belønne os selv. Det er derfor god træning or viljestyrken, at udsætte dine spontane behov og lærer af dem. Hvor vigtigt er det for dig at give efter for behovet og hvilke tiltag kan du gøre for at ændre din opmærksomhed?

Vær blid, mild og ros dig selv, når du træner din mentale muskel. Viljestyrke kræver øvelse, træning og ikke mindst vedholdenhed. Det er i den oparbejdede disciplin og i gentagelserne, at du opnår det ønskede mål.

Planlæg din strategi for at nå målet. Spørg dig selv om, hvor vigtigt målet er for dig og brug din viljestyrke til at komme igang.

Jeg er blevet bevidst om, at inspiration kan være en motiverende faktor for en spirende interessse og dermed påvirke viljestyrken. Men inspiration er kortvarig , som kan påvirke viljestyrken, men ikke til at handlingsmønstret bliver en rutine. Det kræver struktur og disciplin. 

Jeg vil prioritere at ændre mine mønstre og tage ansvar for at opretholde gode morgen rutiner. Hvad kunne du godt tænke dig at ændre?  

Held og lykke med at træne din mentale muskel.

I læring og kærlighed

Mette Junge Grüttner

Din mentale vejleder