fbpx

Oplev the Magic Mind

Der er flere fordele ved at starte dagen med et koldt morgenbad. Den kolde eksponering af din krop styrker immunforsvaret, og hjælper dig endda med at tabe dig. Og du behøver ikke et kryokammer eller isbad – et koldt brusebad har rigtig god effekt.
Når du tager varme bade, slapper din krop af, men kan også tørre ud og irritere huden. En af de bedste måder, du kan maksimere de sundhedsmæssige fordele ved et brusebad på, er ved at tage et koldt bad. Brug gerne 30 til 60 sekunder under det kolde brusebad. Eller du kan tage et koldt brusebad først efterfulgt af det varme, hvis du synes det er mere behageligt.
Nogle af de velkendte, videnskabeligt beviste fordele ved et koldt brusebad inkluderer:
– Det giver dit immunsystem et løft
– Forbedrer følelsesmæssig modstandsdygtighed
– Hjælper med at tackle stress
– Forbedrer hud og hår
– Stimulerer vægttab
– Forbedrer cirkulationen
– Hjælper med at dræne lymfesystemet

Så bare at tage et koldt brusebad i 30- 60 sekunder om dagen kan gøre vidundere for din krop.
Og når du først har prøvet at starte dagen med et koldt brusebad, er det virkelig ikke så dårligt, som du tror.  Har du prøvet at vinterbade?

Det kolde vinterbad

Turen i det iskolde vand er kort og godt en chokbehandling af kroppen. Kroppen nedkøles ekstremt hurtigt, og kroppens forsvar kommer på overarbejde. Blodkarrene trækker sig sammen og chokket udløser en cocktail af endorfiner og adrenalin i blodet. Mange vinterbadere fortæller, at det er en kombination af turen hen til vandet og så at være i vandet, der er spændende. Der er enormt meget mentalt træning i at bade om vinteren, da det kolde gys efterlader en læring i kroppen. Kroppen husker forløbet og oplevelsen, og det er derfor vigtigt at træne, så oplevelsen bliver god.

Undersøgelser viser, at vinterbadere har færre sygedage og de føler sig sundere – men forskerne ved ikke, hvad der kommer først. Er det sunde mennesker, der vinterbader – eller bliver man sundere af at vinterbade? Der findes ikke ret meget litteratur om det.

»Et tysk studie fulgte i et halvt år vinterbaderes evne til at omsætte sukker i kroppen. De fandt, at der var en halvering af insulinbehovet. Det tyder på, vinterbadning giver en bedre sukkeromsætning, og det vil nok give mindre tendens til sukkersyge, men det er altså med en fed streg under ‘måske’,« siger Bo Belhage.

Vil man gerne have de positive effekter af at vinterbade, anbefaler Bo Belhage, at man tager en dukkert cirka tre gange om ugen.

Hvis du er nysgerrig på at bade om vinteren, skal du træne din krop op til det kolde gys. Du skal derfor følge årstiderne og det anbefales at starte om sommeren og så mærke hvordan vandet bliver koldere og koldere. I Danmark finder der omkring 25.000 organiserede vinterbadere, fordelt på mere end 93 klubber, så jeg er sikker på at du kan finde en klub i dit område.

Har du prøvet saunagus?

Gus er aromaterapi og mindfulness i en sauna, som foregår ved, at en gusmester arbejder med æteriske olier på saunaens varme ovn og svinger olierne rundt i saunaen med et håndklæde. Duft og varme fordeles i hele saunaen, hvilket danner en behagelig stemning i saunaen. Der arbejdes at reducer stress og spændinger via vejrtrækning og ro. Den øgede blodcirkulation giver fornyet energi og styrke. Oplevelsen giver et stort velvære, virker udrensende og genopfrisker livsglæden. Og når du kombinere saunagus med vinterbad er det en fuldstændig fantastisk oplevelse, der åbner dine sanser og renser krop og sjæl.

Tak fordi du læste med, jeg håber, du er blevet beriget med ny viden.

Kh Mette